Hoe kun je je papieren beter organiseren?

werkplek opruimen marie kondo

Volgens onderzoek gedaan door usi.edu gebruikt 1 amerikaan 7 bomen per jaar in papier, hout en andere dingen gemaakt van dit materiaal. Dat zijn 2.000.000.000 bomen voor heel Amerika per jaar.

Je kunt zelf een aantal stappen nemen om dit aantal te beperken!

Ongewenste post en folders

De eerste stap is ervoor zorgen dat er minder papier je huis binnenkomt. Dit kun je doen door een nee/nee of ja/nee sticker op je brievenbus te plakken. Op deze manier voorkom je dat er ongewenste post en folders in je brievenbus komen. Bij veel gemeentes kun je deze stickers gratis ophalen! Kijk op de website van de Rijksoverheid voor jouw gemeente.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-tegen-ongewenste-reclame-en-folders-in-mijn-brievenbus

Abonnementen

De tweede stap heeft te maken met je abonnementen. Ben je bijvoorbeeld geabonneerd op folders, nieuwsbrieven of catalogussen? Schrijf je dan uit, wellicht kun je dezelfde informatie krijgen via een online nieuwsbrief of folder! 

Notificaties

Wijzig tot slot je voorkeuren bij je bank, het waterbedrijf, energiebedrijf, internet en tv provider. Je kunt vaak aangeven dat je rekeningen, wijzigingen en notificaties online wilt ontvangen. Dit scheelt wederom een hoop papier.

Wil je nog een stapje verder gaan? Lees je krant online, koop een e-reader, kies voor een hoorntje i.p.v. een bakje als je een ijsje koopt én hergebruik inpakpapier!

In Nederland, verbruiken we elk jaar 80 kg aan papier per persoon. Kranten, tijdschriften, wc-papier, en kopieer- en printpapier vertegenwoordigen 60% van ons papiergebruik. 
(bron: milieu centraal)

Nadat je de toestroom onder de loop hebt genomen kun je de orde scheppen in de aanwezige papieren.
Hieronder geef ik je tips hoe je dit kunt aanpakken.

Hoe krijg je orde in de papier chaos?

Verzamel alle papieren die je kunt vinden op één plek. Denk aan knipsels, notities, cursusmateriaal, visitekaartjes, ansichtkaarten, rekeningen, garantiebewijzen, etc.

Een belangrijk onderdeel van de KonMari Methode™ is dat je alle items vasthoudt en kiest of je het item houdt of niet. Doe dit dus ook met je papieren. Vervolgens kun je de papieren organiseren in drie categorieën!

De eerste categorie is, to do. Alle papieren waar je op korte termijn iets mee moet doen passen in deze categorie. Over het algemeen is deze categorie dus vrij leeg. De tweede categorie is, bewaren voor nu. Hierin kun je bijvoorbeeld garantiebewijzen bewaren voor apparaten die je nu nog hebt en die nog geldig zijn. Het is wel handig om ze te bewaren maar je hoeft ze niet per se bij de hand te hebben. De laatste categorie is, bewaren voor altijd. Dit kan bijvoorbeeld je testament zijn, trouwpapieren, hypotheekakte, etc. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *